donderdag 16 april 2009

Het Dragan Effekt

Foto van Ben bewerkt in Photoshop met het DraganeffektEen mede-Zoomster(Albrecht) had van de week een portretfoto geplaatst in de Gallery van Zoom.nl. En mijn reactie daarop was dat dat misschien wel een mooie was, om het Dragan effekt op los te laten. Eigenlijk ervanuitgaande, dat ze dat wel kende. Maar dat bleek dus van niet, want ik kreeg later de vraag, wat dat dan was. Nou had ik er een hele tijd geleden al iets over geschreven op mijn punt weblog. Maar ik wil het hier nog wel een keertje neerzetten. Misschien dat meerdere mensen het niet kennen en het misschien ook willen weten...

Het Dragan effekt is vernoemd naar Andrzej Dragan.
Andrzej Dragan is een Poolse fotograaf. Geboren in 1978 in Warschau.
Hij doet erg veel met model en portretfotografie, die hij gebruikt voor posters voor bedrijven of ander doeleinden. Zijn foto's en bewerkingen daarvan zijn zeer indrukwekkend. Mysterieus, dramatisch en bijna surrealistisch. Om een indruk te krijgen van zijn werk, kan je even een kijkje nemen op zijn site: Andrzej Dragan.

Dragan effekt op je eigen foto‘s:
Nou kan je, als je dat wilt, dit effekt dus ook op je eigen foto‘s loslaten.
Je kan dat doen door zelf in een bewerkingsprogramma, zoals bijv. Photoshop, wat te spelen met licht, schaduw, verscherpen, doordrukken en tegenhouden. Maar je kan voor Photoshop ook heel handig een action downloaden, waardoor het bijna automatisch gaat. D.w.z. je moet er wel eerst even voor gaan zitten, want het is in het begin best een beetje ingewikkeld. Ook omdat er eigenlijk bijna geen uitleg voor te vinden is. Maar als je het eenmaal een beetje door hebt, dan is het best te doen.
De action kan je downloaden op ATNcentral en dan scroll je naar beneden naar Draganizer van Sharon Lee Core. Je vindt daar ook nog meer gedraganizeerde foto‘s.

Mijn eigen Dragan foto‘s:
Natuurlijk heb ikzelf ook het Dragan effekt uitgeprobeerd op een aantal van mijn foto‘s.
Sommige werden best mooi. Maar velen belanden na bewerking toch ook gelijk naar de prullenbak, omdat dan het einderesultaat toch tegenviel of omdat de foto, die ik dan had gebruikt toch niet zo geschikt bleek voor dit effekt. De onderstaande foto is eigenlijk de eerste foto, die ikzelf best wel mooi vind geworden. Links is het orgineel en rechts de bewerkte foto.

Kruis uit de Efteling orgineelKruis uit de Efteling bewerkt in Photoshop met het Draganeffekt

























Liefs,
Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...