donderdag 21 mei 2009

Zwart-wit foto met kleuraccent

Zwart-wit foto met kleuraccent

Af en toe heb ik een foto die op zich niet echt bijzonder is, maar wel bijzonder wordt door
er een zwart-wit foto van te maken en dan één onderwerp of detail in kleur te weergeven.

Klik op lees meer, om te zien hoe ik dat doe...


Ik gebruik hiervoor Photoshop CS3...

Stap 1: Open Photoshop en open de foto, die je wilt gaan bewerken.
In mijn voorbeeld is dat even deze:



Stap 2: Ga naar Layers in je Layerspalet en selecteer daar de eerste laag: Background en dupliceer die laag.



Stap 3: Je hebt nu twee lagen: Background en Background copy. Klik op het oogje voor Background copy, om die laag uit te schakelen. Selecteer nu Background, om die te bewerken naar een zwart-wit foto.



Stap 4: Ga, nadat je de Background geselecteerd hebt in je Layerspalet, naar het menu bovenin je scherm. Ga naar Image, dan naar Adjustments en kies daarna voor Black & White, om de foto om te zetten naar een zwart-wit foto.



Stap 5: Selecteer na stap 4 de laag Background copy en activeer hem weer door in het vakje voor de laag te klikken. Het oogje verschijnt dan weer en de gekleurde versie van je foto wordt zichtbaar op je bewerkscherm. Selecteer daarna de laag Background en klik op het oogje om hem uit te schakelen.



Stap 6: Selecteer nu in je Toolpalet het gummetje(plaatje a) en zet de optie's bovenin op Mode: Block(plaatje b). Gum nu de grove gedeeltes weg in het gekleurde plaatje, zodat de zwart-wit versie tevoorschijn komt. Probeer zo dichtbij mogelijk bij je ondewerp te komen, die je gekleurd wilt houden. Maar pas op, dat je niet te dichtbij komt, waardoor je details zoals bijv. haartjes uitveegt!

a:

b:

Je foto ziet er hierna ongeveer zo uit:



Stap 7: We gaan nu het gekleurde gedeelte netjes afwerken. Selecteer weer het gummetje(plaatje a) in het Toolpalet. De optie's bovenin zet je op Mode: Brush en het formaat op 9px. Het formaat kan kleiner of groter zijn, maar dat kan je het beste zelf even uittesten. Nu ga je de restant van je gekleurde foto weggummen, totdat je uiteindelijk alleen dat over hebt, wat je gekleurd wilt laten. Af en toe zal je het formaat van je brush moeten veranderen, om ook in de kleinste hoekjes te kunnen komen. Om ook echt in de allerkleinste hoekjes te komen is het verstandig, om in te zoomen op je plaatje en het formaat van je gum aan te passen.

a:

b:



Stap 8: Als je klaar bent met gummen, dan ga je naar de laag Background
en activeer je hem weer door in het vakje voor de laag te klikken. Het oogje verschijnt dan weer en de zwart-wit versie van je foto wordt weer zichtbaar.



Stap 9: Als je tevreden bent met resultaat, dan kan je hem opslaan en dan ben je verder klaar.
Maar je kan ook het gekleurde gedeelte nog meer uit je foto laten "springen" door wat effekten toe te voegen. Je kan bijv. wat Gausian blur toepassen op de achtergrond.
Selecteer hiervoor de laag Background en ga daarna naar het menu bovenin en kies daar Filter. Kies daarna voor Blur en daarna voor Gaussian Blur. Ik heb voor mijn eigen voorbeeld een radius van 2.6 gebruikt. Maar dit kan ook hoger of lager zijn. Dit ligt er een beetje aan in hoeverre je je zwart-wit foto wilt vervagen.
Mocht het gekleurde gedeelte nu iets te hard zijn, dan kan je eventueel ook nog iets Gausian blur op het gekleurde gedeelte los laten. Maar dat is naar ieder zijn eigen smaak.





Je zwart-wit foto met kleuraccent is nu in principe klaar!
En mijn uitleg hierover ook...
Hoop, dat het een beetje duidelijk is en dat je er iets aan hebt.
Mocht je nog vragen hebben of is er iets niet helemaal duidelijk, laat mij dat dan gerust even weten...

Liefs,
Karin

8 opmerkingen:

  1. Knap resultaat ! ! !
    Fijn om deze herhalingsles te krijgen,
    zo wordt ons geheugen opgefrist!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg bedankt voor de uitleg,
    het is me gelukt,
    maar nu heb ik hem bewerkt, maar kan ik hem niet opslaan..
    weet u misschien wat ik moet doen?
    ik heb photoshop 4 gebruikt (komt op hetzelfde neer) en heb de nederlandse versie.
    alvast bedankt,

    groeten,
    Evy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Evy,

    Als het goed is, moet je je plaatje gewoon op kunnen slaan bij "Bestand" in je menubalk en dan bij "Opslaan" of "Opslaan als...".

    Groetjes,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap alleen stap 7 niet, hoe maak ik bijvoorbeeld die bloem zo vrij?

    groeten,
    britt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo,

    ik heb cs2 en daar kan ik niet in vinden omzetten naar zwart wit hoe nu verder

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook een oudere versie van photoshop, en daarin kan je in plaats Black&White kiezen voor Desaturate. Weet niet waarom, maar wordt ie ook zwart-wit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hey,
    wij hebben thuis corel photo-paint 9 en coreldraw 9.
    Gaat het hiermee ook?

    Groetjes,
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi
    thanks voor je advies ik heb overal gezocht om het te maken maar kon nergens iets vinden denk ook dat ik op een verkeerde site keek
    maar door jou tips is het toch gelukt
    en ook al heb ik photoshop c52 het is gelukt met een beetje zoeken ;)

    greetzz ...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...